Moderne udelæring, fordybelse, leg og sport

Ny Frederiksværk Skole

19-019

Description

Ude/indeskole

Udearealerne afspejler skolens ambitioner om, at eleverne skal have nem adgang til uderum, der indbyder til innovativ tænkning, en aktiv hverdag og en ude/indeskole med blikket rettet mod en mere bæredygtig verden. Det gøres konkret i tre overordnede temaer ”LÆRINGSTIEN”, som kan sikre at eleverne har god adgang til nære udelæringsmiljøer. Skolens nære natur tages i brug og forstærkes under temaet ”KLIMALANDSKAB” hvor bakker, vildtvoksende vegetation, og vand i forskellige former danner grundlag for et robust udfordrende lege- og læringsmiljø. Her får biodiversitet, natur og vand plads i samspil med det sidste tema ”ARKTIVITETSFELTER”, som er flader hvis materialitet og indretning opfordrer til forskellige former for aktiv leg og sport.

Forbindelse mellem skole og den nære natur

På Læringsstien bliver man ledt fra skolens indgange til udelæringsmiljøer, værksteder og små opholdsarealer langs stien. ’Læringsstien’ ligger omkring bygningerne og skaber sammenhæng mellem ude og inde, men peger også ud i klimalandskabet og skaber forbindelse mellem skolen og den nære natur, hvor udeudvisningen kan forgå ved små decentrale mødesteder som f.eks. bålpladsen, udsigtsplatforme og skolehave.

Aktive uderum for elever og fritidsbrugere

Aktivitetsfelterne er et strukturelt legende element, der skaber aktive udendørsrammer. Både skolens elever og fritidsbrugerne kan indtage felterne på mange forskellige måder. Vores vision er at skabe landskabsrum til de fremtidige brugere, der både løser de funktionelle og praktiske behov, men som samtidig også giver mulighed for, at brugerne kan udfolde sig kreativt, lege, lære, hænge ud, spille bold, løbe stærkt og dyrke alle mulige former for idræt. For at bevare så meget som muligt af de eksisterende legepladser og asfaltbaner er de integreret i de nye aktiviteter og dermed genbrugt i ny kontekst.

Klimalandskab med udendørslæring og regnvandshåndtering

Klimalandskabet skabes med udgangspunkt i skolens nuværende sydøstlige kuperede legelandskab skabes et stort sammenhængende frodigt og bakket landskab rundt om den nye skole. Det vilde udtryk understøtter den praktiske udendørs læring om klima, vand og biodiversitet. Det kuperede terræn mod naboerne sikrer udover varierende fugt- og vækstforhold også en visuel og lydmæssig afstand mellem skole og naboer samt en grobund for en spirende biodiversitet. Regnvandshåndteringen er en integreret del af det kuperede legelandskab.