Vores vision er at skabe landskabsrum til de fremtidige brugere, der både
løser de funktionelle og praktiske behov men som samtidig giver mulighed
for at brugerne kan udfolde sig kreativt, lege, lære, hænge ud, spille
bold og løbe stærkt og dyrke alle mulige former for idræt.

Arenakvarterets skole og svømmehal

19-004

Description

Byen i byen – i en grøn ramme forbindes skolens pladser af en bygningsnær ’skolevej’. 

Med det overordnede tema ’Byen i Byen’ har vi etableret en ’Skolevej’, så man som elev trygt kan gå i skole. Her bliver man ledt fra terrænniveau til niveau 5 via en bygningsnær zone, hvor man møder værksteder og små opholdsarealer på sin vej. På ’Skolevejen’ møder man forskellige temapladser som ’skolepladsen’, ’legepladsen’, ’sportspladsen’, ’dansepladsen’ osv., hvor man kan lege, træne og opholde sig. 

Bynatur – den flyvende fælled

Den karakteristiske fælledbeplantning trækkes med op på tagterrasserne og hvert niveau har fået sit beplantningsudtryk: skoven, hegnet, kulturlandskabet og overdrevet. Alle inspireret af fælledens kulturlandskab og tilpasset de funktioner og vilkår (vind og vækstforhold) hovedgrebet anslår. ’Skoven’ er placeret på terræn. Her kan træerne få gode vækstvilkår, vokse sig høje, give skygge og godt mikroklima tilbage til byen. ’Læhegnet’ som inspirationskilde er placeret omkring de store tagflader på niveau 01 og 02, hvor beplantningen skaber læ, bufferzoner til naboerne og bidrager til biodiversiteten i byen. Vækstforholdene giver mulighed for plantning af store buske op til ca. 6 m højde. På niveau 4 ligger ’Skolehaven’ - inspireret af kulturlandskabet. Her giver højbede mulighed for dyrkning og eksperimenter. Øverst er inspirationen taget fra overdrevet med lavere mere urteagtig og vindstærk beplantning. Udtrykket er tænkt vildt og mindre plejet end på de øvrige etager. 

Idræt og udeundervisning

De rekreative udearealer ligger på tagfladerne, hvor der tilstræbes en fin balance mellem store åbne flader og små nicher og steder til ophold og læring og steder til høj aktivitet og bevægelse. Indretning og design skal understøtte praktiske udendørs læringsmiljøer og give mulighed for på forskellig vis at undervise i større eller mindre grupper og i forskellige fag.

Skolepladsen

Skolepladsen foran skolen er forholdsvis uprogrammeret og kan indtages af brugerne på mange måder. Trappen der forbinder pladsen med skolens øvrige udearealer er udformet som et stort urbant lege- og opholdsareal, der kan bruges som tribune når skolepladsen benyttes til performanceareal og som opholds- og opvarmningsareal for fritidsbrugerne.