Mo i Rana får 15.000 nye indbyggere de næste ti år. Det kræver en helt anden by end i dag. Vi er med til at sætte stregerne til fremtidens by og mobilitetshub i Nordnorge.

Vi tegner et bud på fremtidens mobilitetshub i Nordnorge

27.09.2021
By MIPinfo - Own work, CC BY-SA 3.0

Bane Nor i Norge har sat skarpt på deres stationsnære arealer. I stedet for at være døde zoner inde midt i byerne, skal de spille en aktiv rolle i bylivet og skabe grundlaget for fremtidens mobilitet. Som led i denne udviklingsproces er 1:1 Landskab sammen med vores norske samarbejdspartnere DRMA og Urban Creators blevet inviteret med i et parallelopdrag om at udvikle byen i Rana i Nordnorge. Vi konkurrerer med to andre teams.  

- Parallelopdrag er en virkelig god metode for bygherren til at få afdækket en masse forskellige udviklingsmuligheder i et område. Vi har et åbent forløb, hvor vi ved, hvem de andre tegnestuer er og kan stille spørgsmål til bygherren undervejs. Først til november vælges den endelige rådgiver på projektet, siger Jacob Kamp.

Knudepunkt for mobilitet

Mo i Rana ligger i Nordnorge på grænsen til Arktis i et område med minedrift. Byen forventes at vokse med 15.000 nye indbyggere over de næste ti år i takt med, at elbiler vinder frem og behovet for batterier skyder i vejret. Den grønne omstilling vil tiltrække veluddannet udenlandsk arbejdskraft, og det stiller nye krav til byen, der i dag huser 18.000 indbyggere.

- Vi skal skabe en attraktiv by, hvor der er fokus på det grønne, mikroklimaet og gode mobilitetsforhold. På stationsområdet skal vi skabe et knudepunkt for mobilitet, der giver plads til tog, bus, parkering, delebiler, elbiler, delecykler – ja, alt hvad du kan tænke dig til indenfor mobilitet, så byen er fremtidssikret, forklarer Jacob Kamp.

Fokus på mikroklima

Mo i Rana er mørkt og koldt store dele af året. Derfor skal det nye byområde designes med et stort fokus på livskvalitet og mikroklima. Solorienteringen skal være helt perfekt i byrummene, der skal have masser af læ.

- Vi skal skabe små grønne lommer med masser af læ og optimal udnyttelse af solen, så vi skaber et behageligt mikroklima i bymidten. Mo i Rana er en klassisk efterkrigstids by, hvor bebyggelserne ligger spredt ude i forstæderne, mens bymidten består af butikker og en masse øde parkeringspladser. Vi skal skabe en klassisk urbanitet på en ny måde, der gør det grønne til en central del af byen og åbner for mere bosætning i bymidten, så vi får en mere moderne by, slutter Jacob Kamp.

Foto fra Industriparken af MIPinfo - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7359910