Vi skal omdanne Riga Havn til et pulserende byområde
Rigas gamle industrihavn skal omdannes til et pulserende byområde med boliger, erhverv og detailhandel. Området er godt 60.000 m2 med historisk stor betydning for byen.
- Omdannelsen har været i støbeskeen i mange år. Før finanskrisen udskrev bygherren en idékonkurrence, der gav mange visionære bud på en udvikling af havnen. Men efter den økonomiske krise blev det tydeligt, at det var planer fra en anden tid. I stedet for et finansdistrikt med højhuse var der brug for en by med en menneskelig skala, der er mere jordnær og hyggelig. Det er her, vi kommer ind i billedet, siger Simon Enemærke.
Adgang til vandet
Rigas Havn er rig på imponerende industribygninger som siloer, kraftvarmeværk, lagerhaller og kraner. Masterplanen skal bevare de mest spændende industribygninger og sætte retningen for udviklingen de næste 50 år.
- Vi skal skabe en ny by med en historisk nerve, der peger tilbage til industrihistorien. Vi skal bryde de store industriskalaer ned, koble havnen sammen med Rigas gamle by og øge adgangen til vandet. Selvom Riga ligger ud til til floden Daugava, der leder ud i Østersøen, så er der meget lidt forbindelse mellem byen og vandet. Den nye plan vil gøre vandet til en aktiv del af byen og åbne et område for offentligheden, som hidtil har været spærret af, siger Simon Enemærke.
Pragmatisk byudvikling
Centralt i omdannelsen bliver en 4,5 kilometer lang havnepromenade med boliger, butikker og restauranter. Derudover skal havnens placering midt i et flodlandskab udnyttes til fulde med uformelle mødesteder, hvor det er muligt at bade og nyde aftensolen. Udviklingen af havnen foregår i etaper, hvor første fase i den nordlige del forløber over de næste ti år.
- 50 år lang tid. Det kræver en robust og fleksibel plan, som kan undergå politiske og økonomiske forandringer i samfundet. Samtidig er budgetterne mindre end de skandinaviske lande. Derfor er vi meget pragmatiske i vores tilgang til planlægningen. Vi fokuserer på rummene fremfor dyre materialer og prøver så vidt muligt at genbruge materialer og strukturer, så vi skaber en plan, som kan realiseres nu og i fremtiden, siger Simon Enemærke
Stærkt team
Masterplanen skal afleveres til november. Udviklingen foregår på tværs af tegnestuer og landegrænser med det schweiziske firma Hosoya Schaefer Architects i front.
- Vi er et super stærkt team. Hosoya Schaefer Architects er et stort arkitektfirma med en stolt planlæggertradition, som har blandt andet har arbejdet med omdannelsen af Hafencity i Hamborg, Éter er en virkelig dygtig ung arkitekttegnestue med stort lokalkendskab, som er vigtig for at komme godt i mål. Gehl har stærke komperencer på mobilitet og skala, mens 1:1 Landskab er kendt for at skabe offentlige rum, som er bæredygtige, demokratiske og lidt skæve i udtrykket. Det helt rette miks til at skabe en moderne bydel i en spændende sprudlende hovedstad i vækst, slutter Simon Enemærke
Læs mere om projektet her: https://1til1landskab.dk/da/project/riga-port-city